نیاز به راهنمایی دارید؟
02166740488

بلاگ

راهنمای خرید لباس کار + بررسی تمامی نکاتی که باید بدانید

نام نویسنده: نیکان دیاله‌آبادی
راهنمای خرید لباس کار + بررسی تمامی نکاتی که باید بدانید

افراد زمان زیادی از روز خود را در محل کار می‌گذرانند و با توجه به اینکه در محیط‌های مختلف با شرایط متفاوت در حال کار هستند، باید لباس کار متناسب با نوع شغل خود و همچنین شرایط محیطی آن انتخاب نمایند. لباس کار یکی از مقوله‌هایی است که در بسیاری از مشاغل می‌تواند نقش محافظتی ایفا کرده و افراد را از صدمات و آسیب‌های جدی در امان نگه دارد. همچنین استفاده از یک لباس و پوشش یکدست باعث می‌شود که شاهد یکپارچگی و نظم بیشتر در محیط کار باشیم و به راحتی بتوان وظایف و شغل افراد را بر اساس نوع لباسی که به تن دارند تشخیص داد. در زمان خرید و انتخاب لباس کار مناسب نکات مهمی وجود دارد که باید مورد توجه قرار بگیرد. در این مقاله قصد داریم با انواع لباس کار آشنا شده و نکاتی مهمی که در زمان خرید و انتخاب باید مورد توجه قرار گیرد را بررسی نماییم. 

لباس کار چیست؟

لباس کار به پوششی گفته می‌شود که افراد در هر شغل و حرفه‌ای با توجه به ماهیت آن شغل و همچنین شرایط محیطی و جغرافیایی به تن می‌کنند. لباس کار پوششی است که می‌تواند نقش حفاظتی در بسیاری از مشاغل داشته باشد و همچنین باعث ایجاد نظم در محیط کار می‌شود تا امکان شناسایی مشاغل مختلف در یک محیط کاری با توجه به نوع لباس وجود داشته باشد. نوع لباس کار که برای یک شغل خاص مناسب است بسته به صنعت، فرهنگ شرکت و وظایف شغلی خاص تغییر می‎کند. به طور کلی لباس کار باید تمیز، مرتب و حرفه‌ای باشد. همچنین باید راحت و مناسب با محیط کار باشد. برای خرید انواع لباس کار روی دکمه زیر کلیک کنید.

چرا باید لباس کار مناسب پوشید؟

در خصوص اهمیت استفاده و پوشیدن لباس کار مناسب بحث‌های زیادی وجود دارد. اما به طور کلی می‌توان دلایل زیر را برای پوشیدن لباس کار مناسب در محیط‌های شغلی عنوان کرد:

  • حفاظت از جان و مال کارکنان در محیط‌های کاری
  • ایجاد نظم و انسجام در محیط‌های کاری مختلف
  • ایجاد ظاهر و پوشش یکدست برای کارکنان در مجموعه‌های کاری
  • پیشگیری از وقوع حوادث مختلف حین انجام کار
راهنمای خرید لباس ایمنی

ویژگی‌های لباس کار خوب چیست؟

یکی از مهم‌ترین مسائل در خصوص لباس کار مناسب مشاغل مختلف، ویژگی‌هایی است که یک لباس کار خوب را متمایز می‌کند. مهم‌ترین ویژگی یک لباس کار خوب جنس پارچه آن است. اولین و مهم‌ترین خصوصیت پارچه لباس کار، کیفیت بالا و دوام و ماندگاری طولانی آن است. از پارچه‌های مختلفی مانند پلی استر، پنبه، ویسکوز، کتان،‌ فلامنت و غیره برای طراحی و دوخت لباس کار استفاده می‌شود. انتخاب جنس مناسب باید بر اساس ماهیت شغل و همچنین شرایط محیطی و جغرافیایی آن صورت بگیرد. پارچه انتخابی باید در برابر چین و چروک مقاوم باشد.

در دوخت لباس کار از مواد اولیه‌ای مانند نخ، دکمه، زیپ و غیره استفاده می‌شود؛ همه این لوازم و مواد باید از کیفیت بالایی برخوردار بوده و همچنین متناسب با شغل مورد استفاده قرار بگیرد. به عنوان مثال در لباس برقکار استفاده از زیپ و دکمه فلزی جایز نبوده و نباید مورد استفاده قرار بگیرد. مدل دوخت بر اساس جنسیت افراد و همچنین اندازه و سایز لباس کار از دیگر ویژگی‌های یک لباس کار خوب و مناسب است که در زمان انتخاب و خرید باید مورد توجه قرار بگیرد. یک لباس کار خوب باید قابلیت شستشو داشته و فرد از پوشیدن آن در شرایظ مختل احساس خوبی داشته باشد. همچنین نوع دوخت لباس‌کار معمولاً به صورت دو یا سه سوزنه انجام می‌شود که درزها محکم باشند. ویژگی دیگری که در لباس کار خوب باید وجود داشته باشد، تناسب آن با فرد و نوع شغل است. هر شغلی نیاز به یک نوع لباس کار دارد و هر فردی با توجه به آناتومی و سایز بدن نیاز به یک نوع لباس دارد. دیگر ویژگی‌هایی که یک لباس مناسب باید داشته باشد، به شرح زیر است:

  • راحتی: پوشیدن لباس باید راحت باشد، حتی زمانی که برای مدت طولانی نشسته‌اید، نباید باعث خستگی شود. لباس نباید خیلی تنگ یا گشاد باشد و نباید از موادی ساخته شوند که باعث تعریق بدن شوند.
  • تناسب: لباس های شغلی باید متناسب با شغلی باشد که انجام می‌دهید. به عنوان مثال، اگر با کوره مذاب کار می‌کنید، باید از لباس مقاوم در حرارت‌های بالا استفاده کنید.
  • دوام: لباس باید به اندازه کافی بادوام باشد تا در برابر سایش و پارگی استفاده روزمره مقاوم بماند. آنها باید از موادی ساخته شوند که در برابر لکه و پارگی مقاوم باشند.
  • مقاوم در برابر چروک: محصول انتخابی باید ضد چروک باشد تا بتوانید حتی پس از یک روز کاری طولانی به بهترین شکل ظاهر شوید.
  • طراحی زیبا: اگرچه این به مورد توجه چندانی نمی‌شود اما لباس انتخابی باید طراحی زیبا و شیکی داشته باشد تا احساس اعتماد به نفس و راحتی ایجاد کند.

در خرید لباس کار باید به چه نکاتی توجه کنیم؟

برای انتخاب و خرید لباس کار خوب و متناسب با شغل مورد نظر، نکات و عواملی وجود دارد که باید مورد توجه قرار بگیرد. از مهم‌ترین نکاتی که در زمان خرید لباس کار باید به آن توجه کرد می‌توان موارد زیر را نام برد:

  • قیمت: اولین نکته‌ای که در هنگام خرید لباس کار باید به آن توجه کرد، قیمت لباس است. در واقع ابتدا باید بودجه خود برای خرید لباس کار را مشخص کرده و بر اساس بودجه برای خرید لباس کار مناسب اقدام کنید. 
  • نوع لباس: لباس کار خوب لباسی است که بر اساس ماهیت شغل و همچنین شرایط محیطی آن انتخاب شده باشد. به همین دلیل یکی از مهم‌ترین نکات در هنگام خرید لباس کار، انتخاب نوع لباس متناسب با شغل و حرفه مورد نظر و شرایط مختلف آن است. 
  • جنس لباس: جنس لباس نیز یکی دیگر از نکات مهم در زمان خرید است که باید بر اساس ماهیت شغل و همچنین شرایط محیطی انجام شود. به طور مثال جنس لباس برای کار در محیط‌های گرم باید با جنس لباس برای کار در محیط‌های سرد متفاوت باشد. 
  • نوع دوخت لباس: یکی از مواردی که کیفیت بالا و قابل قبول لباس کار را نشان می‌دهد، نوع دوخت لباس است. هر چه ظرافت در دوخت یک لباس بیشتر باشد نشان دهنده کیفیت بالاتر لباس است.  
  • تعداد جیب‌ها: این نکته در خصوص مشاغلی که با ابزارآلات مختلف سر و کار دارند مانند مشاغل کارگری و تعمیراتی، از اهمیت زیادی برخوردار است. با توجه به اینکه این افراد باید در لحظه به ابزارهای مختلفی دسترسی داشته باشند نیاز به لباس کار با تعداد جیب‌های بیشتر دارند که بتوانند ابزارآلات مختلف را درون آن‌ها قرار دهند. 
  • لباس مناسب فصل: در زمان خرید لباس کار تغییرات آب و هوایی در فصل‌های مختلف نیز باید در نظر گرفته شده و لباس مناسب برای هر فصل خریداری شود. 
  • اندازه و سایز لباس: یکی از نکات مهمی که در زمان خرید لباس کار باید مورد توجه قرار بگیرد، تناسب سایز و اندازه لباس با افراد است. در واقع لباس کار نه باید به حدی تنگ باشد که انجام کار را برای فرد سخت کند نه باید به حدی گشاد باشد که تمرکز فرد را در هنگام انجام کار از بین ببرد. 
  • رنگ لباس کار: یکی دیگر از نکات مهم در زمان خرید لباس کار توجه به رنگ آن بر اساس شرایط شغلی افراد است. به عنوان مثال برای افرادی که در ساعات شب کار می‌کنند باید لباس‌هایی با رنگ روشن یا دارای شبرنگ خریداری شود تا ایمنی آن‌ها در زمان کار به خوبی تأمین شود. 
لباس کار یکسره جوشکاری

کدام مشاغل حتماً باید لباس کار بپوشند؟

یک سری مشاغل و حرفه‌ها وجود دارند که با توجه به ماهیت کار و شرایط آن و به منظور تأمین ایمنی کارکنان در حین انجام کار، دارای لباس کار مخصوص هستند و افرادی که در این حرفه‌های مشغول به فعالیت هستند، حتما باید لباس کار مناسب با آن حرفه را بپوشند.

1- جوشکاری

جوشکاری از مشاغلی است که با توجه به ماهیت کار و خطراتی که در زمان انجام آن وجود دارد، دارای لباس کار مخصوص است. برای لباس کار جوشکاری معمولا از پارچه‌های جنس لی و کتان خالص استفاده می‌شود زیرا از مقاومت بیشتری نسبت به سایر پارچه‌ها برخوردار بوده و مقاومت خوبی در برابر حرارت دارند. برای این دسته از مشاغل هم لباس کار یکسره و هم لباس کار دو تکه رایج است.

2- مکانیکی و مشاغل تعمیراتی

مکانیکی و مشاغل تعمیراتی نیز جزو مشاغلی هستند که به لباس کار مخصوص نیاز دارند. معمولا در این مشاغل از لباس کار یکسره با آستین کوتاه یا بدون آستین استفاده می‌کنند که از پارچه‌های مقاوم در برابر شستشوی زیاد بهره می‌برند. معمولاً در مکانیکی و سایر شغل‌های مشابه آن، لباس زود کثیف می‌شود و به همین علت نمی‌توان از محصول بی‌کیفیت استفاده کرد. از طرفی با توجه به اینکه امکان نفوذ آلودگی به لباس‌های زیرین و پوست بدن وجود دارد، عموماً از لباس‌های یکسره برای این شغل انتخاب می‌شود.

3- خلبانان و پرسنل پرواز

لباس کار خلبانان نظامی و جنگنده‌ها به صورت یکسره طراحی شده و معمولا از پارچه فلامنت کجراه در دوخت آن استفاده می‌شود. این لباس‌ها بیشتر به رنگ سبز هستند. طراحی و جنس لباس کار خلبانی به شکلی است که از این نوع لباس‌ها در مشاغلی مانند مکانیکی که افراد با روغن و مواد شیمیایی مختلف سر و کار دارند نیز استفاده می‌شود. 

4- پزشکان و پرستاران

با توجه به اهمیت عدم وجود آلودگی در محیط‌های درمانی و بیمارستانی، لباس کار پزشکان و پرستاران معمولا به رنگ روشن و از پارچه‌های نخی تهیه می‌شود تا هر گونه آلودگی بر روی آن‌ها به راحتی قابل تشخیص باشد. با توجه به اینکه پزشکان و پرستاران برای ساعت‌های طولانی لباس کار به تن دارند از پارچه‌های نخی برای دوخت آن‌ها استفاده می‌شود که بتواند از تعریق زیاد جلوگیری کند. 

5- مهندسان و کارگران

با توجه به اینکه مهندسان بیشتر در محیط‌های عمرانی و صنعتی مشغول به فعالیت هستند در تهیه لباس‌ کار مناسب از پارچه‌هایی با جنس الیاف طبیعی استفاده می‌کنند تا هوا در داخل آن‌ها به راحتی جریان داشته باشد. برای مشاغل کارگری نیز با توجه به ماهیت و شرایط محیطی کار لباس‌های متنوعی از جنس پارچه‌های پلی استر، پنبه، پلی استر پنبه، کتان،‌ لی و غیره تهیه می‌شود. لباس کار مهندسی معمولاً دارای کلاه ایمنی است.

6- آتش نشانی و پرسنل امداد و نجات

آتش‌نشانی یکی از مهم‌ترین مشاغلی است که با حوادث و خطرات مختلف به منظور حفاظت از جان و اموال افراد مختلف مواجه می‌شود. یکی از مهم‌ترین تجهیزاتی که از جان آتش‌نشان‌ها در برابر حوادث و حریق محافظت می‌کند لباس کار آتش‌نشانی است. لباس‌های آتش‌نشانی از مواد ضد حریق تهیه می‌شوند و معمولا به صورت کاپشن و شلوار طراحی می‌شوند. البته آتش‌نشان‌ها به تجهیزات ایمنی دیگری نیز مجهز هستند که در شرایط مختلف و بر حسب نیاز از این تجهیزات استفاده می‌کنند. 

7- لباس رستورانی

رستوران، کافی شاپ، کیترینگ و محیط‎های مشابه نیاز به رعایت بهداشت و الزامات ایمنی دارند. سلامت افراد و کیفیت غذا و محصولات این مجموعه‌ها به تمیزی کارکنان وابسته است. لباس کار سرآشپز و لباس گارسون از مواردی هستند که الزامی بوده و باید ویژگی‌های خاصی نیز داشته باشند. معمولاً برای لباس سرآشپز از رنگ‌های روشن استفاده می‌شود تا کثیفی و آلودگی روی لباس قابل مشاهده باشد، همچنین همراه با آن یک کلاه مخصوص طراحی شده است تا مو داخل غذا ریخته نشود. انتخاب لباس یکدست و متناسب برای پرسنل رستوران مانند گارسون‌ها در برندینگ و ایجاد حس خوب در مشتریان مهم است.

انواع لباس کار

لباس کارهای مناسب برای مشاغل مختلف در انواع متفاوتی طراحی و آماده می‌شوند که هر کدام دارای ویژگی‌ها و خصوصیات مخصوص به خود هستند. از جمله پرکاربردترین انواع لباس کار می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • لباس کار یکسره یا سرهمی: به صورت یک تکه دوخته می‌شوند و معمولا برای مشاغل خدماتی و تعمیراتی مانند نجاری، جوشکاری و غیره مورد استفاده قرار می‌گیرند. این لباس‌ها معمولا دارای جیب هستند تا افراد بتوانند ابزار مورد نیاز خود را در داخل آن قرار دهند. 
  • لباس کار دوبنده: این نوع لباس کار طراحی بدون آستین دارد تا دست فرد در هنگام کار آزادی عمل بیشتری داشته باشد. از لباس کار دوبنده معمولاً برای مشاغل مکانیکی و تعمیراتی، برقکاری و غیره استفاده می‌شود. 
  • لباس کار دو تکه: این نوع لباس‌ها به صورت یک شلوار و پیراهن یا کت طراحی می‌شوند که جنس‌های مختلفی داشته و در مشاغلی مانند معادن مورد استفاده قرار می‌گیرد. 
  • جلیقه کار: این نوع لباس کار در رنگ‌ها و جنس‌های مختلفی وجود دارد که مشاغل مختلف مانند پاکبان‌ها، نیروهایی اورژانس، هلال احمر، راهداری، انتظامی و غیره از آن‌ها استفاده می‌کنند. 
  • لباس ضد آب: در طراحی و دوخت این نوع لباس‌ها از پارچه‌های شمعی استفاده می‌شود. معمولا به صورت یکسره و کلاه‌دار دوخته می‌شوند تا از خیس شدن قسمت‌های بدن جلوگیری کنند. صیادان، کارگران پرورش ماهی، لوله‌کش‌ها، ‌محیط‌بانان و غیره از این نوع لباس کار استفاده می‌کنند. 
  • لباس کار ضد اسید: این نوع لباس‌های کار از پارچه‌هایی تهیه می‌شوند که مقاومت بالایی در برابر نفوذ مواد اسیدی داشته و نسوز هستند. 
  • لباس کار ضد حریق و نسوز: بدون شک این نوع لباس کار مخصوص آتش‌نشانان طراحی شده که در معرض حرارت و آتش قرار دارند. البته افرادی که در نزدیکی کوره‌ها کار می‌کنند نیز از لباس کار نسوز استفاده می‌کنند که مقاومت بالایی در برابر حرارت و آتش دارند. 

بررسی پارچه‌های پرکاربرد در دوخت لباس کار

در طراحی و دوخت لباس‌های کار با توجه به نوع کاربرد و ویژگی‌هایی که باید داشته باشد، از پارچه‌های مختلفی استفاده می‌شود. از مهم‌ترین و پرکاربردترین پارچه‌ها در دوخت انواع لباس کار می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • پارچه ترگال ساده: یکی از مناسب‌ترین و مقرون‌ به صرفه‌ترین نوع پارچه به حساب می‌آید که معمولا برای دوخت یونیفرم‌های مختلف اداری، مدارس و مهد کودک‌ها، رستوران‌ها و غیره مورد استفاده قرار می‌گیرد. 
  • پارچه کجراه پلی استر ویسکوز: این نوع پارچه‌ها از مقاومت کششی بیشتری نسبت به پارچه‌های ترگال ساده برخوردار هستند که معمولا برای دوخت یونیفرم مدارس، کارگران محیط‌های کم خطر، لباس کارمندی، کارگران آشپزخانه‌ها و غیره مورد استفاده قرار می‌گیرند. با اینکه قیمت این نوع پارچه نسبت به ترگال ساده بالاتر است یکاما باز هم گزینه‌ای مقرون به صرفه برای دوخت انواع لباس کار یکسره و دو تکه به حساب می‌آید. 
  • پارچه لباس کار و کجراه ٣٠ – ٧٠: این پارچه‌ها دو نوع دارند؛ نوع اول پارچه کجراه با 30 درصد پنبه و 70 درصد پلی ‌استر و نوع دوم با 70 درصد پنبه و 30 درصد پلی استر است. در این نوع پارچه‌ها هر چه میزان پنبه بشتر باشد تبادل حرارتی با محیط بهتر انجام می‌شود که نتیجه آن تعریق کمتر افراد حین انجام کار است. به علت عدم نفوذ جرقه به این پارچه‌ها برای مشاغلی که با جرقه سر و کار دارند گزینه مناسبی هستند. این نوع پارچه‌ها برای لباس کار افرادی که در مناطق گرمسیر مانند مجموعه‌هایی نفتی، جوشکاری، پالایشگاه‌ها و غیره کار می‌کنند گزینه مناسبی محسوب می‌شوند. 
  • پارچه کجراه ١٠٠ درصد پنبه: این نوع پارچه برای دوخت لباس کار مشاغل سخت و پرخطر و محیط‌های بسیار گرم مورد استفاده قرار می‌گیرد. 
  • پارچه لی پنبه‌ای: یکی از پارچه‌های محبوب برای دوخت لباس کار معادن، ادارات برق و گاز است که در برابر پارگی مقاومت بسیار بالایی دارد. 
  • پارچه پرشیا: نوعی پارچه ضد چروک است که شستشوی زیاد باعث تغییر رنگ آن نمی‌شود به همین دلیل بهترین گزینه برای یونیفرم ادارات و لباس کارمندی به حساب می‌آید. 

نحوه نگهداری صحیح از لباس کار

فارغ از اینکه لباس کار از چه جنس و پارچه‌ای تهیه شده باشد، نگهدای صحیح از آن می‌تواند باعث افزایش چشمگیر و قابل توجه عمر و دوام آن‌ها شود. از جمله مهم‌ترین نکاتی که برای نگهداری صحیح از لباس کار باید مورد توجه قرار بگیرد شامل موارد زیر می‌شود:

  • عدم استفاده از لباس کار به عنوان دستمال برای پاک کردن دست‌ها و صورت خود
  • استفاده از لباس کار فقط در محیط کاری
  • شستشوی منظم لباس کار با توجه به شرایط کاری
  • انجام شستشوی لباس کار بر اساس دستور‌العمل درج شده بر روی اتیکت لباس
  • اجتناب از قرار دادن لباس کار در محیط‌های بسیار مرطوب و گرم
  • اجتناب از قرار دادن زیورآلات مختلف و کلید در داخل جیب لباس کار

جمع‌بندی

امروزه مشاغل مختلف و متنوعی در سطح جوامع وجود دارند که افراد زیادی در یکی از این مشاغل در حال فعالیت هستند. برخی از این مشاغل به دلیل ماهیت شغل و همچنین شرایط محیطی در معرض آسیب‌ها و خطرات مختلفی قرار دارند که ضرورت دارد از سلامت کارکنان در برابر این آسیب‌ها و خطرات محافظت شود. یکی از اصلی‌ترین راه‌های محافظت از سلامت کارکنان این مشاغل، استفاده از لباس کار مناسب بر اساس ماهیت و نیازهای شغل و همچنین شرایط محیطی آن است. در صورتی که لباس کار، متناسب با شغل و نیازهای آن انتخاب شده باشد می‌تواند ضمن تأمین سلامتی کارکنان حین انجام کار، راندمان کاری و بهره‌وری را نیز به میزان قابل توجهی افزایش دهد. عوامل مختلفی در انتخاب لباس کار مناسب دخیل هستند که در مقاله “راهنمای خرید لباس کار” به بررسی آن‌ها پرداختیم. ایمن کلاسیک تولید کننده انواع لباس کار ایمنی و اداری است. تمامی لباس‌ها قابلیت چاپ دارند و برای تمامی مشاغل محصولی مناسب قابل سفارش است. برای دریافت اطلاعات بیشتر و لیست قیمت، می‌توانید با شماره‌های درج شده در سایت تماس حاصل فرمائید.

1 دیدگاه در “راهنمای خرید لباس کار + بررسی تمامی نکاتی که باید بدانید

  1. پروانه معینی گفت:

    چقدر جذاب و ساده اطلاعات رو گفتین ممنون از مقاله خوبتون 🙂
    منم اتفاقا یه رپورتاژ خونده بودم نوشته بود لباس کارها باید استاندارد EN ISO 13688 داشته باشن اگه بخوایم کیفیتش خوب باشه،
    خواستم بدونم شما هم تائید میکنید این استاندارد رو؟؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟

فروشگاه
0 علاقه مندی
0 محصول سبد خرید
حساب کاربری من