نیاز به راهنمایی دارید؟
02166740488

بلاگ

تفاوت لنیارد و هارنس با کمربند ایمنی چیست؟ (معرفی کامل)

نام نویسنده: زهرا نعمتی یزدی
تفاوت لنیارد و هارنس با کمربند ایمنی کار در ارتفاع

تفاوت لنیارد و هارنس با کمربند ایمنی چیست؟ همانطور که همه می‌دانیم استفاده از لنیارد و هارنس و کمربند ایمنی برای افرادی که در ارتفاع کار می‌کنند، ضروری است. معمولا بسیاری از افراد که متقاضیان خرید تجهیزات ایمنی هستند؛ به طور دقیق با این لوازم و کاربردهای آن‌ها آشنایی ندارند. در نتیجه هنگام خرید دچار سردرگمی می‌شوند که کدام یک از این سه وسیله ایمنی برای حرفه آن‌ها مناسب است؟! به همین منظور ما در این مطلب قصد داریم تا ابتدا به طور مختصر لنیارد، هارنس و کمربند ایمنی را معرفی و سپس تفاوت‌های آن‌ها را با هم بررسی کنیم تا متقاضیان خرید تجهیزات ایمنی، انتخاب راحت‌ و خرید مطمئنی داشته باشند.

لنیارد چیست و چه کاربردی دارد؟

لنیارد یکی از ساده‌ترین تجهیزات ایمنی است که از یک قطعه طناب و دو عدد حلقه تشکیل شده و برای کار در ارتفاع کاربرد دارد. حلقه‌های لنیارد به هارنس ایمنی که در ادامه آن را معرفی خواهیم کرد، متصل می‌شود تا از سقوط فرد پیشگیری نماید. به طور کلی باید گفت این وسیله ایمنی در عین حال که ساختار ساده‌ای دارد؛ می‌تواند جان ورزشکاران رشته‌های سنگ‌نوردی و کوه‌نوردی و همچنین افرادی که شغل‌ آن‌ها بر روی ساختمان‌های بلند و دکل‌ها است را هنگام سقوط از ارتفاع نجات دهد.

لنیارد چیست و چه کاربردی دارد؟ معرفی انواع لنیارد

معرفی انواع لنیارد و کاربردهای آن

برای دانستن تفاوت لنیارد و هارنس با کمربند ایمنی باید انواع لنیارد را بشناسید. لنیارد معمولا بر اساس فاکتورهای مختلف به مدل‌های گوناگون تقسیم می‌شود که عبارتند از:

۱- مدل‌های مختلف لنیارد از لحاظ حالت ایستایی

اولین معیار برای دسته بندی لنیارد، حالت ایستایی آن است. لنیارد از نظر حالت ایستایی به دو نوع عمودی و افقی تقسیم می‌شود. مدل عمودی معمولا به صورت تکه حلقه، جنس طناب آن استاتیک و طناب آن، p.p سه شاخه یا سیم بکسل است. مدل افقی به دلیل داشتن دو حلقه، فرد را محکم‌تر نگه می‌دارد‌. اراین‌رو، از مدل افقی لنیارد بیشتر برای مشاغلی که در ارتفاع‌های بلند مشغول به‌ کار هستند، استفاده می‌شود. جنس طناب لنیاردهای افقی معمولا از طناب‌هایی مانند طناب سه رشته و طناب استاتیک و تسمه است.

۲- مدل‌های مختلف لنیارد از لحاظ ساختار

از لحاظ ساختار، لنیارد را دو مدل تک شاخه و دوشاخه تولید می‌کنند که مدل تک شاخه آن به شکل حرف انگلیسی I و مدل دو شاخه آن شبیه حرف Y است. مدل تک شاخه دارای یک حلقه است. اما مدل دو شاخه آن دارای دو حلقه اتصال در قسمت بالاست که به دکل یا دیواره‌ها وصل می‌شود.‌ همچنین مدل Y دارای یک کارابین در بخش اتصال به هارنس است.

۳- مدل‌های مختلف لنیارد از لحاظ کارایی

لنیاردها در حالت کلی وظیفه حفظ جان افراد را در ارتفاع‌های بلند دارند اما برخی از مدل‌های این وسیله حفاظتی، دارای یک‌سری امکانات و قایلیت‌های ویژه است.

  1. لنیارد موقعیتی: این مدل دارای یک طول ثابت است و فرد را در موقعیتی که قرار گرفته، ثابت نگه می‌دارد. لنیارد موقعیتی بیشتر مناسب افرادی است که در قسمت بالای ساختمان، میلگردها را بر روی دیوار بتنی مونتاژ می‌نمایند.
  2. لنیارد شوک گیر: مدل شوک گیر نوع دیگری از لنیاردها است که به گونه‌ای طراحی شده تا بتواند ضربات و شوک‌های وارد شده به بدن در حین سقوط را کاهش دهد.
  3. لنیارد پی وی سی: جنس این نوع لنیارد از یو پی وی سی است و به دلیل انعطاف پذیری بالایی که دارد برای کارهای تخصصی و مشاغل خاص استفاده می‌شود.
  4. لنیارد دو بازو: همانطور که از نام آن مشخص است دارای دو سر یا شاخه است و طناب آن تا حدود ۱۵۰ سانتی‌متر تنظیم می‌شود. لنیارد دو بازو بیشتر برای کوهنوردان مناسب است. زیرا دارای شوک‌گیر است و در صورت سقوط ضربات و شوک‌های وارد شده به بدن کوهنورد را تا حدی کاهش می‌دهد.
  5. لنیارد وبینگ: یکی از زیر شاخه‌های نوع تک شاخه یا I است که برای مشاغل مختلف قابل استفاده است. قابلیت تغییر اندازه و داشتن شوک‌گیر از جمله ویژگی‌های این نوع لنیارد به حساب می‌آید.
هارنس چیست و چه تفاوتی با کمربند ایمنی کار در ارتفاع دارد؟
هارنس چیست و چه تفاوتی با کمربند ایمنی کار در ارتفاع دارد؟

هارنس ایمنی چیست و چه کاربردی دارد؟

هارنس از دیگر ابزارهای ایمنی است که به حفظ تعادل افراد در ارتفاع و جلوگیری از سقوط آن‌ها کمک می‌کند. در واقع هارنس با پوشش دادن قسمت‌هایی همچون کمر، کتف و ران پا ایمنی فرد را در ارتفاع تا حد زیادی تضمین می‌کند. به طور کلی می‌توان گفت که این وسیله ایمنی برای کارمندان شرکت مخابرات که بر روی دکل‌های مخابراتی کار می‌کنند و افرادی  که در حوزه ساخت و ساز فعالیت دارند، مناسب است. چون قلاب‌های تعبیه شده در هارنس را می‌توان به دکل یا داربست متصل کرد تا از سقوط فرد جلوگیری شود.

معرفی انواع هارنس ایمنی و کاربردهای آن

از آنجایی که هارنس نقش زیادی در حفظ جان افراد در هنگام سقوط از ارتفاع دارد، انواع مختلفی از این وسیله ایمنی در بازار موجود است که هر کدام از آن‌ها کاربرد مخصوص به خود را دارد.

۱- هارنس سیم بانی

هارنس سیم بانی که جنس آن از چرم یا برزنت بسیار محکم است و ظاهری همچون کاربرد کمربند دارد، به دور کمر فرد پیچیده می‌شود. بیشترین کاربرد هارنس سیم بانی برای کارکنان مخابرات است زیرا با متصل کردن حلقه به دکل، تعادل فرد به خوبی حفظ می‌گردد. قیمت مناسب و استفاده راحت از جمله مهم‌ترین مزیت‌های هارنس سیم بانی به شمار می‌رود. البته نا‌گفته نماند که هارنس سیم بانی یک ایراد بزرگ نیز دارد و آن هم این است که چنانچه فرد در حین کار بیهوش شود؛ شخص به صورت U برعکس در هوا معلق می‌ماند. در نتیجه احتمال آسیب دیدن کمر و ستون فقرات او بسیار زیاد خواهد بود.

 ۲- هارنس کوهنوردی

همانطور که از نام هارنس کوهنوردی پیداست بیشتر برای کوهنوردان کاربرد دارد. طراحی هارنس کوهنوردی به این صورت است که وزن فرد به صورت مساوی مابین کمربند و حلقه‌های  تعبیه شده در هارنس، تقسیم می‌گردد. معمولا این مدل هارنس ساختار بسیار نرمی دارد تا در حین استفاده به بدن فرد فشار وارد نشود.

۳- هارنس فول بادی

هارنس فول بادی از دیگر انواع هارنس‌های ایمنی است که کل بدن فرد را پوشش می‌دهد. جنس تسمه‌های تعبیه شده در این مدل هارنس از جنس پلی استر است. وزن بسیار سبکی دارد و ضد‌تعریق است. هارنس فول بادی به گونه‌ای طراحی می‌شود که بخش‌های مختلف بدن فرد همچون پا، کمر و شانه او کاملا راحت باشد. سگک‌های به کار برده شده در هارنس فول بادی تمام فولادی هستند؛ به همین منظور استحکام بالایی دارند. به طور کلی می‌توان گفت که این مدل هارنس به دلیل برخورداری از آخرین استانداردهای دنیا و مقاومت خوبی که در برابر کشش دارد، امنیت فرد را در ارتفاع به خوبی حفظ می‌کند. در نتیجه برای فعالیت‌هایی همچون عملیات امداد و نجات در ارتفاع بسیار مناسب است.

۴- هارنس مخصوص کار در ارتفاع

هارنس مخصوص کار در ارتفاع نوع دیگری از هارنس‌های ایمنی به شمار می‌رود که ایمنی بسیاری بالایی دارد. چون تسمه‌های محکم برزنتی تعبیه شده در این نوع هارنس دور ران پا، پشت بدن و بین دو کتف فرد را به در برمی‌گیرد. به همین منظور در مواردی همچون بانجی جامپینگ، کوهنوردی، چتر بازی و مشاغلی که در ارتفاع‌های بلند است، کاربرد دارد. طراحی منحصر بفرد مهم‌ترین مزیتی است که مدل کار در ارتفاع هارنسُ‌نسبت به سایر مدل‌های آن دارد. مثلا در صورت سقوط فرد، فشار ایجاد شده در تمام نواحی بدن به طور مساوی پخش می‌شود تا به یک ناحیه خاص بدن آسیب وارد نشود. همچنین با استفاده از این نوع هارنس، با محکم نگه داشتن قسمت بالا‌تنه چنانچه فرد در حین کار بیهوش شود،  به شکل U برعکس در هوا معلق نمی‌ماند.

کمربند ایمنی چیست + معرفی انواع کمربند ایمنی کار در ارتفاع
کمربند ایمنی چیست + معرفی انواع کمربند ایمنی کار در ارتفاع

کمربند ایمنی کار در ارتفاع چیست و چه کاربردی دارد؟

 تا به اینجا درباره لنیارد و هارنس به‌‎ طور کامل توضیح دادیم. اما برای این‌که کملا توجه شوید که تفاوت لنیارد و هارنس با کمربند ایمنی چیست؛ باید اطلاعات کاملی درباره کمربرند ایمنی داشته باشید. کمربند ایمنی کار در ارتفاع یکی دیگر از انواع وسایل ایمنی است که سبب محافظت از جان افراد در ارتفاع می‌شود. در واقع استانداردهای به کار برده شده در این نوع کمربند باعث شده تا از سقوط فرد زمانی که در ارتفاعات مشغول به کار است، جلوگیری شود. به همین منظور از کمربندهای ایمنی کار در ارتفاع برای شرایطی همچون تمیز کردن شیشه‌های برج‌ها و ساختمان‌های بلند، سنگ کاری ساختمان‌های مرتفع، تعمیر دکل‌های برق و… استفاده می‌شود. به عبارتی باید گفت، تولید کنندگان این محصول موظف هستند که از استانداردهای زیر در ساخت کمربندهای ایمنی کار در ارتفاع استفاده نمایند تا سلامت مصرف کننده حفظ شود.

  • استاندارد EN361: مطابق این استاندارد، کمربند ایمنی کار در ارتفاع باید دو درینگ در قسمت جلوی سینه و پشت سینه تعبیه شود و جنس درینگ‌ها نیز از فولاد یا آلومینیوم باشد.
  • استاندارد EN358: بر اساس این استاندارد هم باید از دو درینگ در قسمت پهلوی چپ و راست کمربند، تعبیه شود تا ایستایی فرد بهتر باشد.

معرفی انواع کمربند ایمنی کار در ارتفاع

کمربندهای ایمنی نیز همچون دو وسیله ایمنی دیگر که در این مطلب معرفی نمودیم دارای انواع مختلفی است و به دو مدل زیر تقسیم می‌گردد.

۱- کمربند ایمنی کار در ارتفاع معمولی

طراحی کمربند ایمنی کار در ارتفاع معمولی مانند سایر کمربند‌‌ها است و به دور کمر فرد بسته می‌شود. این نوع کمربند بیشتر برای افرادی که در ارتفاعات کم مانند ستون‌های برق یا ساختمان  دو الی ۳ طبقه مشغول به کار هستند مناسب است. چون در سقوط فرد باعث اعمال فشار به کمر می‌شود. در واقع افرادی که دربرج‌ها یا دکل‌های برق مشغول هستند نباید از این مدل کمربند استفاده نمایند.

۲- کمربند ایمنی کار در ارتفاع تمام بدن

همانطور که از نام این نوع کمربند پیداست تمام بدن فرد را پوشش می‌دهد یا به بیان دیگر می‌توان گفت که بندهای آن به قسمت‌های مختلف بدن متصل می‌شود. به همین منظور چنانچه فرد دچار سقوط شود، فشار ناشی از سقوط به کل بدن وارد می‌گردد و از آسیب دیدن کمر جلوگیری می‌کند.

تفاوت اصلی لنیارد با هارنس و کمربند ایمنی

همانطور که در قسمت معرفی لنیارد هم بیان کردیم، لنیارد به وسیله قلاب‌هایی که دارد به هارنس یا کمربندهای ایمنی متصل می‌شود. در واقع باید گفت که لنیارد از جمله تجهیزات ایمنی کار در ارتفاع به‌حساب می‌آید که به تنهایی کاربردی ندارد. بلکه باید به همراه هارنس یا کمربند ایمنی کار در ارتفاع مورد استفاده شود. در نتیجه با توجه به این که مکمل هارنس یا کمربند ایمنی است و کاربرد‌های آن‌ها با هم فرق دارد. نمی‌توان لنیارد را با هارنس و کمربند ایمنی مقایسه کرد.

تفاوت انواع تجهیزات ایمنی کار در ارتفاع با یکدیگر
تفاوت انواع تجهیزات ایمنی کار در ارتفاع با یکدیگر

تفاوت‌های هارنس و کمربند ایمنی کار در ارتفاع

معمولا کاربرد هارنس و کمربند ایمنی کار در ارتفاع مشابه یکدیگر است و هر دو آن‌ها وظیفه دارند تا از افراد در سازه‌های مرتفع محافظت نمایند. اما این دو وسیله از نظر فاکتورهای مهم زیر با هم تفاوت دارند.

۱- ساختار

اولین تفاوت این دو وسیله ایمنی، ساختار آن‌ها است. معمولا ساختار هارنس پیچیده‌تر از کمربند ایمنی است و در ساخت هارنس از تجهیزات بیشتری استفاده می‌شود.

۲- ضریب ایمنی

ضریب امنیت و ایمنی کمربند ایمنی کار در ارتفاع، کمتر از هارنس است. زیرا کمربند فقط به دور کمر پیچیده می‌شود اما هارنس قسمت‌های بیشتری از بدن را مثل ران‌ها، پاها، کمر و کتف را در بر می‌گیرد.

۳- شکل قرار گرفتن بدن فرد در هنگام سقوط

مدل قرار گرفتن بدن فرد در صورت سقوط از دیگر تفاوت‌های کمربند ایمنی و هارنس به شمار می‌رود. به عنوان مثال اگر فردی که از کمربند ایمنی مخصوص کار در ارتفاع استفاده کند و دچار سقوط شود؛ فرم بدن او شبیه U برعکس می‌شود که همین مسئله سبب آسیب دیدن نخاع وی می‌شود. اما کسی که از هارنس ایمنی استفاده کند؛ چنانچه در حین انجام کار سقوط کند، فرم بدن او شبیه فردی است که روی صندلی نشسته است. در نتیجه فشار ناشی از سقوط در تمام بدن او پخش می‌شود.

۴- طرز استفاده

معمولا به دلیل این که هارنس قسمت‌های بیشتری از بدن را پوشش می‌دهد،  باز و بسته کردن آن نسبت به کمربند ایمنی کار در ارتفاع کمی سخت‌تر است.

۵- قیمت

قیمت از جمله فاکتورهای مهمی است که باعث تفاوت بین هارنس و کمربند ایمنی کار در ارتفاع می‌شود. معمولا هارنس قیمت بیشتری از کمربند ایمنی کار در  ارتفاع دارد زیرا همانطور که گفتیم هارنس مجهز‌تر از کمربند است.

کلام آخر

اکثر متقاضیان خرید تجهیزات ایمنی به دلیل آشنا نبودن با این وسایل، هنگام خرید دچار سردرگمی می‌شوند یا وسیله‌ای را خریداری می‌کنند که هیچ کاربردی برای آن‌ها ندارد. به همین منظور در این مطلب ابتدا سه نوع از تجهیزات ایمنی کار در ارتفاع را معرفی کردیم. درباره کاربردهای هر کدام صحبت شد و سپس تفاوت لنیارد و هارنس با کمربند ایمنی را نیز بررسی کردیم. چنانچه پس از خواندن این مطلب، درباره ساختار و کاربردهای این سه نوع تجهیزات ایمنی سوال دارید، می‌توانید از کارشناسان فروشگاه اینترنتی ایمن کلاسیک کمک بگیرید. چون این فروشگاه اینترنتی سابقه درخشانی در زمینه تولید و فروش انواع تجهیزات ایمنی مشاغل دارد. همچنین کارشناسان مربوطه به طور کامل به همه سوالات شما پاسخ می‌دهند و شما را برای یک خرید بهتر به طور کامل راهنمایی می‌کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟

فروشگاه
0 علاقه مندی
0 محصول سبد خرید
حساب کاربری من